Elektrisch transport


Hoelang kan ik rijden met één batterijlading?

Bij een batterij aangedreven machine staat de maximale duur aangegeven. 

De effectieve tijd wordt beïnvloed door:

  • Het onderhoud van de batterij.
  • De lading van de batterij.
  • De oppervlakte.
  • De hellingen

Je mag ervan uitgaan dat je, bij goede staat van batterijen en machine, je altijd voldoende lang kan rijden om het werk gedaan te krijgen, op voorwaarde dat de machine de juiste is voor het werk.

Neem contact met ons voor vrijblijvend advies

          

Ik kom niet toe met één batterijlading om mijn werk te doen. Hoe komt dat?

Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  • Je batterijen waren niet volledig opgeladen.
  • De batterijen geraken niet meer volledig opgeladen door gebrekkig onderhoud.
  • De batterijen geraken niet meer volledig opgeladen door tussenladingen.
  • De batterijen zijn versleten.
  • De batterijlader is defect.
  • De machine is niet op maat van de toepassing.

Vraag advies bij onze service.

          Batterijen

Waarom gaat mijn batterij niet zo lang mee?

Er zijn meerdere oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je lood/zuur batterij snel tot zelfs zeer snel versleten is.

  • De lading lager laten komen dan 20% van de totale capaciteit van de batterij. (De meeste machines zijn hiertegen beveiligd, bij twijfel kan je best tijdig opladen als de batterijindicator een lage stand aangeeft). Laat je dit wel gebeuren zal je batterij bij het opladen niet meer de volle capaciteit kunnen laden. Laat je het echt te ver onder de 20% komen kan het zelfs gebeuren dat je de batterij niet meer krijgt opgeladen.
  • Tussenladen. Dit wil zeggen, bijvoorbeeld tussen de middag de machine even aan de lader hangen om wat extra werktijd te winnen. Als je een batterij aan de lader hangt moet je ze laten hangen tot ze helemaal is volgeladen. Ga je voortijdig de lading stoppen dan zal je de volgende keer de batterij niet meer tot de volle 100% van de capaciteit kunnen opladen.
  • Water niet tijdig bijvullen. Je moet regelmatig het waterniveau in de batterij controleren. Het niveau moet tussen de twee aanduidingen staan. Is dat niet zo moet je bijvullen tot het weer tussen de twee strepen staat. (OPGELET: niet hoger vullen dan de bovenste streep en draag handschoenen en veiligheidsbril. Batterijzuur is agressief en schadelijk voor de gezondheid) Vul je niet tijdig bij dan zal je batterij aanslag krijgen op de platen waardoor je ze niet meer voor de volle 100% van de capaciteit kan opladen.
  • Te vlug laden. Bijvoorbeeld 20% verbruiken en dan weer bijladen. Technisch kan dat niet echt kwaad maar je batterij zal minder laadcycli meegaan. De levensduur van een goed onderhouden batterij wordt uitgedrukt in laadcycli. Een batterij krijgt daarvoor 2 cijfers mee. Bijvoorbeeld 1.000 - 800. D.w.z. dat je batterij 1.000 keer kan geladen worden tussen 20% en 100% en maar 800 keer tussen 80% en 20%.

Het is dus duidelijk dat de levensduur vooral afhang van hoe jij, als gebruiker, ermee omgaat.

Een gel batterij vergt geen onderhoud, maar heeft ook van bij de start minder laadcycli. Een gel batterij is ook gevoelig aan fout laden.

Contacteer onze service voor advies

          Batterijen

 

Vind je niet wat je zoekt?

We helpen je graag verder.

Contacteer ons
De professionele adviseurs van het Kathagen team staan voor jou klaar.
Team Kathagen
Contacteer ons: info@kathagen.be